Pranajama – czym jest i jakie są korzyści płynące z praktyki.

Pranayama / Pranajama często jest definiowana jako kontrola oddechu. Bardziej skłoniłabym się tutaj przy określeniu – właściwe oddychanie. W rzeczy samej definicja ta nie odbiega od rzeczywistości jednak nie oddaje całości i esencji która kryje się za tą praktyką. Słowo pranayama składa się z dwóch słów ‚prana’ i ‚ayama’.

‚Prana’ oznacza tchnienie lub raczej siłę witalną która krąży w naszym ciele w kanałach energetycznych zwanych ‚nadis’. Słowo ‚ayama’ oznacza rozprzestrzeniać / rozszerzać.

Łącząc oba słowa otrzymujemy definicję bardziej zbliżoną do kompletnego pojęcia pranajamy. = rozprzestrzenianie się energii witalnej.

Poczuj swój oddech

Oddychanie jest mechanizmem zachodzących bez naszej świadomości. W każdej jednak chwili możemy skierować naszą świadomość na oddech i poddać go obserwacji. W codziennym biegu nie jesteśmy świadomi jak nasz styl życia, stan psychiczno emocjonalny wpływa na nasz oddech. Przypomnij sobie swój oddech w sytuacji stresu. Poczuj to teraz w swoim ciele. Następnie przypomnij sobie sytuację w której czułeś się zrelaksowany i szczęśliwy (ja właśnie wzięłam oddech pełna piersią). Różnica jest ogromna. Oto dowód na to jak różne stany emocjonalne maja odzwierciedlenie w ciele. Niestety będąc na codzień jedynie w swoich głowach nie obejmujemy świadomością całego ciała i oddechu. Spłycony lub przyspieszony oddech jak i różne stany emocjonalne powodują ograniczenia w przepływie prany, co z kolei powoduje uczucie permanentnego zmęczenia, zastoju energii poczucia jej braku. Na ratunek przychodzi praktyka pranayamy i świadomego oddechu.

Korzyści z praktyk oddechowych

Wiem, że macie na nie chrapkę. Pamiętajcie jednak że esencją tych praktyk jest bycie tu i teraz, bez oczekiwań, które powodują wewnętrzny ścisk. Po prostu doświadczajcie i obserwujcie co się w Was zmienia jak dziecko które stawa pierwsze kroki. Najważniejsze jest pozostanie obserwatorem, którego głównym zadaniem jest być i bez oceniania akceptować wszystkiego co się dzieje, pozwolić płynąć chwili takiej jaka jest.

☯️ Praktyki oddechowe są obecne w wielu podejściach i praktykach medytacyjnych
☯️Rozwijanie świadomości oddechu jest pomostem między tym co świadome i nieświadome. Określone praktyki oczyszczające przygotowujące do właściwej praktyki pranajamy i właściwa praktyka oddziaływują także na różne stany świadomości tj świadomość, nieświadomość, podświadomość czy nadświadomość
☯️ Intensywne praktyki oddechowe prowadzące do hiperwentylacji doprowadzają do uwolnienia bloków energetycznych będących zatrzymaną energią na wskutek różnych stresów i traum
☯️Uwaznosc oddechu jest doskonałym narzędziem wprowadzający do medytacji. Pozwala na wyciszenie umysłu
☯️ Oddech może być wykorzystywany w stosowaniu wizualizacji medycznych i nie tylko
☯️Praktyka pranajamy pozwala na zarządzanie własną energią w sposób jak najbardziej efektywny
☯️Rytmiczny, głęboki i powolny oddech wpływa także korzystnie na równowagę autonomiczmego układu nerwowego.

Z punktu widzenia fizjologii

Czyli na tapecie część autonomiczna układu nerwowego, która zaopatruje nasze narządy wewnętrzne, w tym płuca i serce. Między układem krwionośnym i oddechowym istnieje sprzężenie określane mianem niemiarowości oddechowej. Co to oznacza? Oznacza to, że podczas wdechu akcja serca nieznacznie przyspiesza, natomiast podczas wydechu zwalnia. Nie możemy bezpośrednio wpływać na autonomiczny układ nerwowy, pracuje on niezależnie od naszej woli, możemy natomiast zrobić to w sposób pośredni, pracując z oddechem. Autonomiczny układ nerwowy dzieli się na część współczulną i przywspółczulną. Pierwsza z nich jest stymulująca i pobudza nasz organizm do walki lub ucieczki np. w stresie. Druga jest hamująca, a jej aktywność jest wyższa np. w czasie odpoczynku, relaksu, trawienia. Niemiarowość oddechowa jest uznawana za wskaźnik aktywności przywspóczulnego układu nerwowego. Wydłużony oddech stymuluje nerw blędny (będący częścią tego układu) wprowadzając nas w stan odprężenia. Z tego punktu widzenia oddech stanowi niezawodne narzędzie w zarządzaniu stresem i stanem umysłowo-emocjonalnym. Mówi o tym również wiele badań naukowych. Dostarczają nam one również informacji, że owy współczynnik maleje wraz z wiekiem, a także w przebiegu wielu chorób jak choroba wieńcowa czy cukrzyca. Praktyka oddechowa wychodzi temu naprzeciw.

Praktykując kontrolę czy zarządzanie oddechem dokonujemy jego obserwacji, co z kolei prowadzi do pełnego skupienia na fali wpływającego i wypływającego oddechu. Uspokaja to pędzący umysł i pozwala mu odpocząć. Z wpisu o ośmiostopniowej ścieżce jogi (część 1 i częśc 2) wiecie, że przedłużona koncentracja jest drogą ku medytacji. Świadomy oddech zmienia również warunki biochemiczne krwi na bardziej korzystne.

Wracając do Indii czyli 3 główne kanały energetyczne

Wyróżniamy 3 główne kanały energetyczne:
szuszumna nadi jako centralny kanał energetyczny – siedziba energii Kundalini, łączy pierwszy i -siódmy ośrodek energetyczny (czakrę podstawy i czakrę korony)
ida nadi – lunarny (księżycowy) kanał energetyczny, biegnie po lewej stronie szuszumny, po lewej stronie rdzenia kręgowego, kończąc się w prawej półkuli mózgul odpowiada mu lewe nozdrze
pingala nadi – słoneczny kanał energetyczny, biegnie po stronie prawej, kończąc się w lewej półkuli, odpowiada mu prawe nozdrze

Łatwo wywnioskować, że prawe nozdrze jest bardziej aktywne (drożne) w trakcie gdy działamy. Lewe nozdrze jest natomiast powinno bardziej aktywne, kiedy nadchodzi czas odpoczynku i regeneracji.

Szybki test

Mam dla Was szybki test. Wystarczy że zatkacie nos po jednej stronie i biorąc wdech sprawdźcie jakość przepływu powietrza najpierw w jednym, a później w drugim nozdrzu. Sprawdźcie kilkukrotnie np. rano, po wstaniu, wieczorem przed zaśnięciem lub w chwili poczucia zmęczenia i spadku energii . Jeśli zdarzają Wam się problemy z zaśnięciem lub poranny brak energii i trudność w zmobilizowaniu się do działania pranajama może okazać się dla Was bardzo pomocnym narzędziem.

Sprawdzałam wielokrotnie i w 100% rano, po przebudzeniu miałam aktywne (bardziej drożne lewe nozdrze). Jest to normalne zjawisko, natomiast znam siebie i obserwowałam już wcześniej że rano potrzebuje więcej czasu na rozkręcenie się do działania. Po dłuższym czasie praktyki mogę powiedzieć, że to się zmieniło. Szybciej staję na nogi, ze świeżym i skoncentrowanym umysłem.

Praktykując za każdym razem dopasowuję techniki do swoich aktualnych potrzeb. Jak we wszystkich praktykach najważniejsze jest słuchanie siebie i swojego ciała. Niekoniecznie rano należy słuchać umysłu, ten warto troszkę wytrenować, bowiem zdecydowanie ma tendencje lgnięcia wyłącznie do przyjemności. Wyrwany dopiero ze snu chciałby pozostać w tym staniem, wystarczy jednak wyciszyć go kilkoma oddechami i przejść do działania.

Sprawy techniczne

Istnieją techniki balansujące przepływ w obu kanałach doprowadzając do równowagi. Są techniki bardziej wyciszające i energetyzujące. Stosuje się je po wcześniejszych oddechowych technikach oczyszczających. Stosuje się także czyszczenie nozdrzy przelewając pomiędzy nimi wodę lub gardła stosując nić, a także połykając. Są to jak dla mnie jednak techniki zbędnę. W tej kwestii popieram Iyengara, który wypowiadał się na ten temat mówiąc, że jest to nienaturalne, by wkładać do wnętrza ciała coś, co nie jest zgodne z jego naturą.

Stawiając pierwsze kroki zdecydowałam się na lekcje pod okiem nauczyciela i dokładnie to samo Wam polecam. Natomiast istnieje wiele technik oddechowych, które spokojnie można stosować bez jakiegokolwiek ryzyka. Kilkoma z nich pewnie podzielę się na łamach bloga. W planach mam nagrywanie prowadzonych ćwiczeń. Bądźcie na bieżąco śledząc fanpage na FB: kliknij tutaj.

Pranajama jest częścią ośmioczłonowej klasycznej jogi indyjskiej i jedną z uzdrawiających technik w systemie medycyny ajurwedyjskiej. Oddech jest nieodzownym elementem wielu praktyk medytacyjnych. Jest wreszcie niezastąpionym narzędziem w kontroli umysłu i stresu o czym mówią badania naukowe. Jednak może zacząć działać tylko wtedy jeśli zaczniemy praktykować.

W swojej gabinetowej pracy, terapię pozszerzam o naukę świadomości ciała i oddechu, naukę medytacji i relaksacji. Podjęłam współpracę ze wrocławskim studiem Body4Soul i już za 2 tygodnie ruszam z regularnymi zajęciami Świadomość ciała i oddechu.
Szczegóły po kliknięciu TUTAJ.

Do następnego!
NAMASTE!




Śledźcie mnie na FB, żeby być na bieżąco:
namastemedicine.pl – terapie naturalne, medytacja i podróże 
jestem także na instagramie: 
namastemedicine
Pomiędzy wpisami na blogu sporo dzieje się właśnie tam
No i oczywiście zapraszam do mojego gabinetu we Wrocławiu:
Namaste – Gabinet Terapii Naturalnych

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *